Loading...
Google optimalisatie 2018-05-15T14:43:25+00:00

 

SEO |  Zoekmachine optimalisatie

Niet alleen voor bedrijven is het interessant om een website te optimaliseren (SEO) en hoog op de zoekmachineladder te prijken. Ook voor persoonlijke weblogs loont het om op de eerste pagina van zoekmachines als Google te staan, zeker nu iedereen geld kan verdienen met Google-advertenties.

Een aantal jaar geleden was het mogelijk zomaar ineens hoog te scoren in Google, door het toepassen van een paar slimme trucs. Een daarvan was het gebruiken van zogenoemde ‘doorwaypages’, een groot aantal pagina’s (soms wel duizenden) met alleen maar zoekwoorden, puur bedoeld om door Google geïndexeerd te worden. Deze pagina’s linkten direct door naar de eigenlijke website. Slim, maar niet aan te raden want Google trapt er niet meer in en verwijdert uw website meteen.


TOP 10 RANKING FACTOREN
In 2014 is op internet een groot SEO onderzoek gehouden waaruit een top 10 van Google ranking factoren naar voren komt.

1. Leeftijd van de domeinnaam
De leeftijd van je domeinnaam is erg belangrijk. Een oude url met activiteit vertegenwoordigt vertrouwen en als uw website al lang online is dan ziet Google u als een gevestigde website. Hoe ouder de domein, hoe groter de kans is dat er met een hoofd keyword een goede ranking wordt behaald.

2. Inkomende links
In een SEO video van Google professional Matt Cutts hoor je tussen de regels door dat de links naar een pagina/website enorm belangrijk zijn voor de ranking in de index. Daarnaast is het keyword gebruik in de anchor text van een inkomende link erg belangrijk!

3. Vertrouwen
Steeds meer bedrijven willen een hoge positie bij Google, ook bedrijven die blackhat- en spamtechnieken toepassen om dit te bereiken. Google wil alleen hoge posities geven aan websites die te vertrouwen zijn. Gebruik dus geen onnatuurlijke trucs om hoger te scoren. Google kan hiervoor een penalty geven en uw website bannen.

4. Keywords
Google leest niet meer de metatag keywords, maar het is wel uitermate belangrijk dat er een relevant keyword staat in de title tag, in de domeinnaam, in de H1 tag en de interne link anchor tekst. Zorg altijd voor een natuurlijke optimalisatie gebaseerd op de content van de specifieke pagina. Houdt rekening met een keyword density van ongeveer 2,5%.

5. Url structuur
Zorg altijd voor een zoekmachine vriendelijke URL structuur die duidelijk is.

6. Unieke content
Content op een website is enorm belangrijk. Zorg voor een natuurlijke tekst voorzien van je keywords, Schrijf altijd teksten voor mensen en niet voor de zoekrobots. Gebruik minimaal 250 woorden, het liefst meer.

7. Interne links
Zorg voor voldoende interne links met goede anchor teksten naar alle pagina’s. Bijvoorbeeld met een sitemap. Pagina’s waar geen links heen verwijzen zullen niet in de index worden opgenomen.


8. Wees Relevant, toepasselijk en inhoudelijk
Google professional Matt Cutts heeft aangegeven dat het één van de belangrijkste SEO factoren is. Dit geldt voor content en (interne) links.

9. Website snelheid
Het is niet de belangrijkste SEO factor, maar Google moedigt nu webdesigners aan om de laadtijd van website te optimaliseren. Test de snelheid van uw website.

10. Social media
Vanaf 2010 heeft social media invloed op de SERP en zal nog belangrijker gaan worden de aankomende jaren. Hoe meer “buzz” er is over uw website hoe hoger de ranking. Start nu met social media marketing.

Ziet u inmiddels door de bomen het bos niet meer? Het kan nog moeilijker. Er wordt nl. veronderstelt dat Google meer dan 200 variabelen gebruikt om uw website te waarderen en te plaatsen in haar rankinglijsten. Niemand weet het precies welke variabelen en in welke volgorde en Google bewaart haar geheim angstvallig.

 

OPTIMALISEER UW WEBSITE
Wat betekent bovenstaande top 10 voor uw website? Wij laten u aan de hand van de volgende punten zien hoe u uw website in de praktijk op een goede manier voor Google kunt optimaliseren.

1. Een relevante domeinnaam voor uw website 
Kies indien mogelijk een relevante domeinnaam voor uw website, het kan namelijk vele posities schelen als iemand in Google zoekt naar een woord dat in uw domeinnaam voorkomt! Ook handig is om extra domeinnamen te registreren die goed passen bij uw website. Deze linkt u dan door naar uw hoofdwebsite. Het vervelende is dat de mooiste domeinnamen natuurlijk al vergeven zijn. Uw creativiteit is dus belangrijk.

2. Zorg dat er veel websites naar uw website verwijzen
Dit is dé belangrijkste regel voor Google: hoe meer websites verwijzen (linken) naar uw website, hoe relevanter uw website dus blijkt te zijn. En hoe relevanter de pagina’s zijn die naar uw website verwijzen, hoe belangrijker uw website dus blijkbaar is. Hier kunt u zelf niet zo heel veel aan doen, bedelen om een link naar uw website is not done. Als uw website niet interessant is, dan wordt het een lastig verhaal. Zorg dus dat u interssante content plaatst. Spammen in commentaar op YouTube en in forums kan helpen om uw zoekmachinepositie te verbeteren, maar is ook af te raden. Wanneer u echter op forums nuttig commentaar levert en er wordt de mogelijkheid geboden om uw website in te vullen, waarom niet?

3. Meld uw website aan bij Startpagina-dochters
Binnen Nederland is Startpagina.nl nog steeds een van de meestbezochte websites. Ook de vele Startpagina-dochters scoren goed. Aan te raden is dan ook om uw website bij zoveel mogelijk relevante Startpagina-dochters aan te melden, want hoe meer Startpagina-dochters een link naar uw website opnemen, hoe hoger uw zoekresultaten in Ilse. En omdat ook Google de Startpagina-dochters indexeert, stijgt uw website dus ook in hún achting.

4. Zorg voor een hoge dichtheid van zoekwoorden in de tekst 
Zorg dat woorden waarop u gevonden wilt worden vaak in de teksten van uw website voor komen, zonder dat dit natuurlijk de leesbaarheid negatief beïnvloedt. Voorbeeld: als u een site maakt over mp3-spelers, zorg dan dat dit woord vaak in de tekst voorkomt, maar niet elke drie of vier woorden want dat maakt het onleesbaar. Gebruik bij voorkeur ook veel synoniemen. In dit voorbeeld kunt u ook mediaspeler, audiospeler, mp3-player, mp3-apparaat, draagbare audiospeler etc. moeten gebruiken. Er zijn zelfs mensen die expres spelfouten maken, (bijvoorbeeld mp3-spler), want mensen maken ook typefouten bij het zoeken. Het vergt een andere aanpak dan u normaal zou hebben bij het schrijven van een tekst, maar u zult merken dat het wel degelijk werkt. Niet voor niets wordt het werk van internetredacteurs gekscherend ook wel ‘schrijven voor de zoekmachines’ genoemd.

5. HTML-tags
Een woord dat in de tekst (paragraaf: <p></p> ) staat telt mee voor de ranking. Maar een woord dat in een kop of titel voorkomt is ‘nog meer waard’. Woorden bijvoorbeeld geplaatst tussen <H3> en </H3> worden door onder andere Google gezien als belangrijker dan woorden die staan tussen <p> en </p>. Ook hier geldt weer: niet overdrijven. Voor mensen die css-styles gebruiken om de opmaak van hun pagina samen te stellen: gebruik ook zeker de Headings H1, H2 en H3!
Ook aan urls/hyperlinks kan een titel worden meegegeven. Doen!

6. Geef elke pagina een pakkende titel 
Tussen de <TITLE> en </TITLE> tags in de HEAD-sectie van de pagina kunt u de titel van een pagina opgeven. Kies hier voor een naam die duidelijk aangeeft waar de pagina over gaat. Ook dit telt zwaar mee voor Google. Wees dus niet lui en denk er goed over na.

7. Geef elke pagina een pakkende naam
Minimaal net zo belangrijk is het kiezen van een goede naam van de pagina. Een naam als ‘145.htm’ is nietzeggend en dat is jammer, want ook hier kunt u punten scoren! Maakt u een pagina over bijvoorbeeld HP DeskJet printercartridges, dan zou een goede naam kunnen zijn: HP-DeskJet-840C-Printer-Cartridges.htm.

8. Geef elke afbeelding een ALT-text (alternative text) 
Deze ALT-text, ‘alternative text’ wordt vaak verwaarloosd door websitebouwers. En dat is jammer. Een site die ook rekening houdt met mensen met een text-only browser (denk aan blinden en slechtzienden bijvoorbeeld) wordt hoger aangeslagen door Google. Gebruik deze mogelijkheid dan ook om hier relevante informatie over de afbeelding of foto te plaatsen.

9. Geef elke hyperlink / url een titel 
Slechts weinig mensen kennen deze mogelijkheid (en het kost wat extra tijd) maar het is zeker de moeite waard. U kunt namelijk elke hyperlink een titel meegeven. U doet dat op deze manier: <a href=”link.html” title=”dit is een link”>link</a>. Als u de muisaanwijzer boven de link houdt, dan ziet u net als bij de ALT-tekst van afbeeldingen/foto’s een ‘tooltip’.

10. Zorg voor goede Keywords
Google hecht niet zo heel veel waarde aan ‘keywords’ (een van de META-tags in de HEAD-sectie van de pagina, alleen zichtbaar in de bron). Meer wordt er gekeken naar de relevantie van de keywords. Komen de keywords overeen met de woorden in de tekst, dan kan het helpen om een hogere positie te krijgen. Komen de keywords niet overeen, dan kan uw website ook zomaar een aantal plaatsen dalen in de Google-zoekresultaten. Andere zoekmachines werken met andere algoritmes en voor die zoekmachines kan het dus nog nuttiger zijn. Maar zorg er dus voor dat de keywords (de woorden die u belangrijk vindt) daadwerkelijk op de pagina voorkomen en pas bij elke pagina uw keywords aan.